Edukace
Galerijní vzdělávání přibližuje svět umění široké veřejnosti. Většina vzdělávacích programů probíhá přímo před originálními uměleckými díly v prostředí výstav a stálé expozice.
Součástí galerijní edukace jsou interaktivní animace, workshopy, komentované prohlídky, přednášky a výtvarné dílny. V nabídce jsou programy pro všechny typy škol, zájmové skupiny a kroužky, rodiny s dětmi i pro všechny věkové skupiny, včetně znevýhodněných a seniorů.
Zaměření vzdělávacích programů může souviset s tématy aktuálních výstav i stálé expozice. Programy pořádá edukátor - galerijní pedagog, pod jehož vedením se prohlídka galerie stává zábavnou i poučnou. Návštěvníci získávají nenahraditelný zážitek z bezprostředního pohledu na umělecká díla významných českých malířů či sochařů i z vlastní kreativity.
Pro objednání je potřeba předchozí domluva.
Kontaktujte galerijní edukátorku: Lucii Švec Kabrlovou
galerie@galerieroudnice.cz
tel.: + 420 416 837 301
Pro školy
Pro školní skupiny pořádáme galerijní animace - specializované výklady odkazující na různé výtvarné techniky či nové okruhy, které účastníkům přibližují svět umění hravou formou a které mohou být v živém kontaktu s výtvarnými díly.
Po předchozím objednání je možné programy absolvovat každý všední den. Všechny nabízené aktivity pro školní skupiny jsou zdarma.
*
GALERIJNÍ ANIMACE / WORKSHOPY K AKTUÁLNÍ VÝSTAVĚ
PROMĚNY HMOTY
k výstavě Tři dimenze lásky / Studovali sochařství u Lukáše Rittsteina
v termínu 7. 10. 2025 – 9. 01. 2026
interaktivní program vhodný pro MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ
délka 60–90 minut
Anotace pro školy
Program rozvíjí prostorovou představivost, cit pro hmotu i schopnost vyjádřit myšlenku trojrozměrně. Žáci se učí chápat vztah mezi tělem, prostorem a materiálem, objevují různé formy výtvarného vyjádření a zkoumají, jakým způsobem lze proměnit beztvarou hmotu v sochu nesoucí osobní sdělení. Animace podporuje tvořivost, estetické cítění, spolupráci i sebereflexi, čímž navazuje na klíčové kompetence rámcových vzdělávacích programů.
Obsah programu
Účastníci se nejprve seznámí s rozmanitými podobami současného sochařství, které se v Ateliéru Lukáše Rittsteina rozvíjely – od klasické figurace a abstrakce až po experimenty s novými médii a instalacemi do veřejného prostoru. Hledají rozdíly mezi intimními, osobními formami vyjádření a monumentálními díly pro městský či krajinný kontext. Následuje pohybová aktivita, při níž žáci tělem zkoumají, co znamená tvar, prostor a objem. V hlavní části pak tvoří vlastní plastiku – mohou modelovat, sestavovat objekty z kombinovaných materiálů nebo vytvářet jednoduché instalace z nalezených předmětů. Díky propojení pohybu, vnímání prostoru a práce s materiálem se učí chápat současné sochařství jako živý, proměnlivý dialog mezi autorem, hmotou a prostředím.
Pracovní činnosti
· modelování z hlíny nebo plastelíny
· prostorová koláž z papíru, kartonu, plastu
· jednoduchá instalace z nalezených nebo recyklovaných materiálů
· práce s vlastním tělem jako se „živou sochou“
*
KDO UZDRAVÍ OBRAZ
k výstavě Znovuzrozené obrazy / práce studentů restaurování
v termínu 14. 10. 2025 – 9. 01. 2026
interaktivní program vhodný pro MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ
délka 60 minut
Anotace pro školy
Program otevírá téma péče o kulturní dědictví a ukazuje, že i zapomenuté či poškozené obrazy mohou znovu ožít. Žáci se učí rozlišovat mezi vlastní tvorbou a restaurováním, rozvíjejí schopnost detailního pozorování a chápání kompozice, učí se respektu k původnímu dílu a empatii k autorovi. Animace vede k rozvoji trpělivosti, pečlivosti a vnímání hodnot umění, zároveň propojuje tvořivou činnost s poznáním historických souvislostí a přispívá k naplňování průřezových témat RVP.
Obsah programu
Účastníci se na příkladu dvou portrétů z 19. století seznamují s procesem restaurování – od poškození díla po obnovu jeho původní krásy. Zjišťují, co vše obnáší práce restaurátora a jaký význam má zachování historických obrazů pro současnost. V úvodní dramatizaci si vyzkouší role „lékařů obrazů“ a nahlédnou do zákulisí restaurování. V praktické části pracují s reprodukcemi, z nichž je část záměrně vymazaná: jejich úkolem je chybějící motivy doplnit tak, aby respektovali původní barevnost a styl. Díky tomu se učí vnímat detail, kontext i odpovědnost, kterou restaurátor nese za zachování uměleckého díla.
Pracovní činnosti
· kolorování černobílých reprodukcí akvarelem nebo temperou
· doplňování chybějících částí obrazu kresbou nebo malbou
· práce se šablonami a prosvětlováním (pauzák)
· skupinová dramatizace „léčby obrazu“ (hraní rolí restaurátorů)
*
GALERIJNÍ ANIMACE KE STÁLÉ EXPOZICI
MOJE PRVNÍ NÁVŠTĚVA GALERIE
Interaktivní program vhodný pro MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ
délka 45–90 minut
Galerijní animace je připravena pro nejmenší děti a jejich první kontakt s prostředím galerie. Děti se hravou, tvořivou a pro ně přitažlivou formou seznámí s historií budovy galerie, vznikem sbírky, osobnostmi umělců a vybranými díly. Zjistí, jaká díla se zde vystavují a jak se jmenují někteří slavní malíři.
Animace probíhá v expozici přímo před originály. Děti hledají konkrétní výtvarná díla pomocí kartiček s detailními výřezy, které působí na jejich představivost a povzbuzují dětskou fantazii k přemýšlení o různých předmětech a příbězích. Během prohlídky dětí zkusí dokreslit vybrané pracovní listy ze Skicáku mladého umělce. Poté dokáží lépe vnímat kompozici obrazu, skladbu tvarů a barev i smyslu uměleckého díla.
Na závěr programu si děti mohou zahrát hru, v níž využijí Galerijní slovníček. Prostřednictvím karet, obrázků a různých úkolů budou tipovat významy jednotlivých slov jako například originál, kopie, falzifikát, expozice, depozitář, restaurování či moderna. Starší děti se naučí rozeznávat umělecké žánry, jako jsou krajinomalba, portrét, zátiší i umělecké styly: impresionismus, kubismus, surrealismus, abstrakce, informel… nebo výtvarné disciplíny: malířství, sochařství, kresba, grafika aj.
Program je vždy přizpůsoben věku účastníků.
*
CO VÍM O BARVÁCH?
Interaktivní program vhodný pro MŠ a 1. stupeň ZŠ
délka 45–90 minut
Děti se v rámci tohoto programu seznámí s tím, jak barvy vznikají a jak se mezi sebou míchají. Dozví se, jak vznikají různé barevné odstíny a jak na nás jednotlivé barvy působí. Hrou na malíře je jim na vlastní oči představena malba pomocí tří základních barev. Poté si děti vyslechnou krátkou pohádku o barvách a účastní se kvízu, který uvede další
praktickou část – výtvarnou činnost. Prostřednictvím pracovních listů si zkusí rozdělit barvy na teplé a studené, veselé a smutné, nakreslí obrázek pouze pomocí tří základních barev a vybarví duhu se všemi jejími barvami ve správném pořadí.
Na závěr programu vymyslí různé barevné věci, předměty, živočichy, rostliny nebo pohádkové postavy, které dle barev nakládají do barevných vagónů papírového vláčku. Živý vláček s dětmi na úplný konec projede stálou expozicí a výstavami s důrazem na použití barev ve výtvarných dílech.
*
HLAS UMĚNÍ
Audiopříběhy obrazů a soch
program pro školní skupiny – studenty SŠ a žáků 9. tříd ZŠ
délka 60–90 minut
Roudnická galerie představuje nový program pro studenty středních škol a žáků 9. tříd. Ti dosud stáli trochu stranou, pokud jde o speciální program ve stálé expozici, který by byl šitý na míru právě jim. Galerie chce oslovit mladé lidi ve věku zhruba 15–20 let a vzbudit v nich zájem o výtvarné umění.
Starší žáci a studenti zažijí interaktivní program k vybraným dílům ve stélé expozici. Jeho součástí jsou vlastní úvahy a nápady i originální výtvarné tvoření, následuje seznámení s jednotlivými autory a výtvarnými styly 20. století. V závěru programu nastává samostatná prohlídka expozice s vlastními mobilními zařízeními a možností využití QR čtečky. Účastníci animace mohou zvolit dle zájmu jedno z uměleckých děl, ke kterému galerie nahrála audio nebo video příběhy. Na pomoc si vzala vyprávění příběhů a hlas stoupající herecké hvězdy Vladimíra Škultétyho, známého z nejnovějšího filmu Kdyby radši hořelo nebo z kultovního seriálu Most!.
Jde vždy o příběh jednoho obrazu či sochy, který studenti vyslechnou přímo před originálem. Výběr zahrnuje díla z období mezi lety 1898 a 1970, tedy od počátků moderního umění k jeho „konci“ na sklonku šedesátých let. Je to pestrá skupina, představující žánrově krajinomalbu, zátiší, portrét, figurativní umění i abstrakci.
Věříme, že tento bezprostřední zážitek podpoří mladé lidi ve schopnosti vnímat umělecká díla, porozumět jim a diskutovat o nich.
Audiopříběhy obrazů a soch
Čte/ Vladimír Škultéty
Texty/ Andrea Turjanicová (č. 2–14), Miroslav Divina (č. 1)
Supervize/ Miroslav Divina
Produkce/ Lucie Švec Kabrlová
Nahráno/ 1. 7. 2022 v nahrávacím studiu Mr. Wombat, Praha
Projekt vznikl za podpory Ministerstva kultury České republiky
Pro zájmové skupiny
Široké veřejnosti nabízíme komentované prohlídky aktuálních výstav a stálé expozice, výklady k historii budovy a galerie nebo různé formy vzdělávacích programů na klíč.
Tato nabídka se vztahuje na skupiny od 10 do 50 osob, což je nezbytně nutné po předchozí domluvě.
Kontaktujte galerijní edukátorku: Lucii Švec Kabrlovou
galerie@galerieroudnice.cz
tel.: +420 775 885 643
Pro rodiče s dětmi
Pro děti od 6 let v doprovodu rodičů máme v prodeji Skicák mladého umělce - „samoobslužnou“ vzdělávací pomůcku, kterou děti vyplňují přímo v expozici. Jedná se o ilustrovaný pracovní sešit s kreativními úkoly, který se bezprostředně týká vystavených uměleckých děl.
Pro děti a rodiče také pravidelně připravujeme sobotní výtvarné dílny. Jednotlivá témata a termíny zveřejňujeme v programu akcí galerie. Programy probíhají přímo ve výstavním sále.
A co vás čeká? Originály uměleckých děl od významných českých malířů, sochařů a vizuálních umělců, zapojení vlastní kreativity a radost z tvoření. Pod vedením zkušené lektorky se prohlídka galerie stane zábavnou i poučnou.