Edukace

Galerijní vzdělávání přibližuje svět umění široké veřejnosti. Většina vzdělávacích programů probíhá přímo před originálními uměleckými díly v prostředí výstav a stálé expozice.

Součástí galerijní edukace jsou interaktivní animace, workshopy, komentované prohlídky, přednášky a výtvarné dílny. V nabídce jsou programy pro všechny typy škol, zájmové skupiny a kroužky, rodiny s dětmi i pro všechny věkové skupiny, včetně znevýhodněných a seniorů.

Zaměření vzdělávacích programů může souviset s tématy aktuálních výstav i stálé expozice. Programy pořádá edukátor - galerijní pedagog, pod jehož vedením se prohlídka galerie stává zábavnou i poučnou. Návštěvníci získávají nenahraditelný zážitek z bezprostředního pohledu na umělecká díla významných českých malířů či sochařů i z vlastní kreativity.

Pro objednání je potřeba předchozí domluva.
Kontaktujte galerijní edukátorku: Lucii Švec Kabrlovou
galerie@galerieroudnice.cz
tel.: + 420 416 837 301


Pro školy

Pro školní skupiny pořádáme galerijní animace - specializované výklady odkazující na různé výtvarné techniky či nové okruhy, které účastníkům přibližují svět umění hravou formou a které mohou být v živém kontaktu s výtvarnými díly.

Po předchozím objednání je možné programy absolvovat každý všední den. Všechny nabízené aktivity pro školní skupiny jsou zdarma.

*

GALERIJNÍ ANIMACE / WORKSHOPY K AKTUÁLNÍ VÝSTAVĚ

PROMĚNY HMOTY
k výstavě Tři dimenze lásky / Studovali sochařství u Lukáše Rittsteina
v termínu 7. 10. 2025 – 9. 01. 2026
interaktivní program vhodný pro MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ
délka 60–90 minut

Anotace pro školy
Program rozvíjí prostorovou představivost, cit pro hmotu i schopnost vyjádřit myšlenku trojrozměrně. Žáci se učí chápat vztah mezi tělem, prostorem a materiálem, objevují různé formy výtvarného vyjádření a zkoumají, jakým způsobem lze proměnit beztvarou hmotu v sochu nesoucí osobní sdělení. Animace podporuje tvořivost, estetické cítění, spolupráci i sebereflexi, čímž navazuje na klíčové kompetence rámcových vzdělávacích programů.

Obsah programu
Účastníci se nejprve seznámí s rozmanitými podobami současného sochařství, které se v Ateliéru Lukáše Rittsteina rozvíjely – od klasické figurace a abstrakce až po experimenty s novými médii a instalacemi do veřejného prostoru. Hledají rozdíly mezi intimními, osobními formami vyjádření a monumentálními díly pro městský či krajinný kontext. Následuje pohybová aktivita, při níž žáci tělem zkoumají, co znamená tvar, prostor a objem. V hlavní části pak tvoří vlastní plastiku – mohou modelovat, sestavovat objekty z kombinovaných materiálů nebo vytvářet jednoduché instalace z nalezených předmětů. Díky propojení pohybu, vnímání prostoru a práce s materiálem se učí chápat současné sochařství jako živý, proměnlivý dialog mezi autorem, hmotou a prostředím.

Pracovní činnosti
· modelování z hlíny nebo plastelíny
· prostorová koláž z papíru, kartonu, plastu
· jednoduchá instalace z nalezených nebo recyklovaných materiálů
· práce s vlastním tělem jako se „živou sochou“

*

KDO UZDRAVÍ OBRAZ
k výstavě Znovuzrozené obrazy / práce studentů restaurování
v termínu 14. 10. 2025 – 9. 01. 2026
interaktivní program vhodný pro MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ
délka 60 minut

Anotace pro školy
Program otevírá téma péče o kulturní dědictví a ukazuje, že i zapomenuté či poškozené obrazy mohou znovu ožít. Žáci se učí rozlišovat mezi vlastní tvorbou a restaurováním, rozvíjejí schopnost detailního pozorování a chápání kompozice, učí se respektu k původnímu dílu a empatii k autorovi. Animace vede k rozvoji trpělivosti, pečlivosti a vnímání hodnot umění, zároveň propojuje tvořivou činnost s poznáním historických souvislostí a přispívá k naplňování průřezových témat RVP.

Obsah programu
Účastníci se na příkladu dvou portrétů z 19. století seznamují s procesem restaurování – od poškození díla po obnovu jeho původní krásy. Zjišťují, co vše obnáší práce restaurátora a jaký význam má zachování historických obrazů pro současnost. V úvodní dramatizaci si vyzkouší role „lékařů obrazů“ a nahlédnou do zákulisí restaurování. V praktické části pracují s reprodukcemi, z nichž je část záměrně vymazaná: jejich úkolem je chybějící motivy doplnit tak, aby respektovali původní barevnost a styl. Díky tomu se učí vnímat detail, kontext i odpovědnost, kterou restaurátor nese za zachování uměleckého díla.

Pracovní činnosti
· kolorování černobílých reprodukcí akvarelem nebo temperou
· doplňování chybějících částí obrazu kresbou nebo malbou
· práce se šablonami a prosvětlováním (pauzák)
· skupinová dramatizace „léčby obrazu“ (hraní rolí restaurátorů)

*

GALERIJNÍ ANIMACE KE STÁLÉ EXPOZICI

MOJE PRVNÍ NÁVŠTĚVA GALERIE
Interaktivní program vhodný pro MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ
délka 45–90 minut

Galerijní animace je připravena pro nejmenší děti a jejich první kontakt s prostředím galerie. Děti se hravou, tvořivou a pro ně přitažlivou formou seznámí s historií budovy galerie, vznikem sbírky, osobnostmi umělců a vybranými díly. Zjistí, jaká díla se zde vystavují a jak se jmenují někteří slavní malíři. 

Animace probíhá v expozici přímo před originály. Děti hledají konkrétní výtvarná díla pomocí kartiček s detailními výřezy, které působí na jejich představivost a povzbuzují dětskou fantazii k přemýšlení o různých předmětech a příbězích. Během prohlídky dětí zkusí dokreslit vybrané pracovní listy ze Skicáku mladého umělce. Poté dokáží lépe vnímat kompozici obrazu, skladbu tvarů a barev i smyslu uměleckého díla.

Na závěr programu si děti mohou zahrát hru, v níž využijí Galerijní slovníček. Prostřednictvím karet, obrázků a různých úkolů budou tipovat významy jednotlivých slov jako například originál, kopie, falzifikát, expozice, depozitář, restaurování či moderna. Starší děti se naučí rozeznávat umělecké žánry, jako jsou krajinomalba, portrét, zátiší i umělecké styly: impresionismus, kubismus, surrealismus, abstrakce, informel… nebo výtvarné disciplíny: malířství, sochařství, kresba, grafika aj. ​

Program je vždy přizpůsoben věku účastníků. 

*

CO VÍM O BARVÁCH?
Interaktivní program vhodný pro MŠ a 1. stupeň ZŠ
délka 45–90 minut

Děti se v rámci tohoto ​programu seznámí ​s tím, jak ​barvy vznikají a jak se mezi sebou míchají​. Dozví se, jak vznikají různé barevné odstíny a jak na nás​ jednotlivé barvy působí. ​Hrou na malíře je jim na vlastní oči představena malba pomocí tří základních barev. Poté si děti vyslechnou krátkou pohádku o barvách​ a účastní se kvízu, který uvede další
p​raktickou část – výtvarnou činnost. Prostřednictvím pracovních listů ​si zkusí rozdělit barvy na teplé a studené, veselé a smutné, nakreslí obrázek pouze pomocí tří základních barev ​a vybarví duhu se všemi jejími barvami ve správném pořadí.​

Na závěr programu vymyslí různé barevné věci, předměty, živočichy, rostliny nebo pohádkové postavy, které dle barev nakládají do barevných vagónů papírového vláčku. Živý vláček s dětmi na úplný konec projede stálou expozic​í ​a výstavami s důrazem na použití barev ve výtvarných dílech.

*

HLAS UMĚNÍ
Audiopříběhy obrazů a soch
program pro školní skupiny – studenty SŠ a žáků 9. tříd ZŠ
délka 60–90 minut

Roudnická galerie představuje nový program pro studenty středních škol a žáků 9. tříd. Ti dosud stáli trochu stranou, pokud jde o speciální program ve stálé expozici, který by byl šitý na míru právě jim. Galerie chce oslovit mladé lidi ve věku zhruba 15–20 let a vzbudit v nich zájem o výtvarné umění.

Starší žáci a studenti zažijí interaktivní program k vybraným dílům ve stélé expozici. Jeho součástí ​jsou vlastní úvahy a nápady i originální výtvarné tvoření, následuje seznámení s jednotlivými autory a výtvarnými styly 20. století. V závěru programu nastává samostatná prohlídka expozice s vlastními mobilními zařízeními a možností využití QR čtečky. Účastníci animace mohou zvolit dle zájmu jedno z uměleckých děl, ke kterému galerie nahrála audio nebo video příběhy. Na pomoc si vzala vyprávění příběhů a hlas stoupající herecké hvězdy Vladimíra Škultétyho, známého z nejnovějšího filmu Kdyby radši hořelo nebo z kultovního seriálu Most!.

Jde vždy o příběh jednoho obrazu či sochy, který studenti vyslechnou přímo před originálem. Výběr zahrnuje díla z období mezi lety 1898 a 1970, tedy od počátků moderního umění k jeho „konci“ na sklonku šedesátých let. Je to pestrá skupina, představující žánrově krajinomalbu, zátiší, portrét, figurativní umění i abstrakci.

Věříme, že tento bezprostřední zážitek podpoří mladé lidi ve schopnosti vnímat umělecká díla, porozumět jim a diskutovat o nich.

Audiopříběhy obrazů a soch
Čte/ Vladimír Škultéty
Texty/ Andrea Turjanicová (č. 2–14), Miroslav Divina (č. 1)
Supervize/ Miroslav Divina
Produkce/ Lucie Švec Kabrlová
Nahráno/ 1. 7. 2022 v nahrávacím studiu Mr. Wombat, Praha
Projekt vznikl za podpory Ministerstva kultury České republiky


Pro zájmové skupiny

Široké veřejnosti nabízíme komentované prohlídky aktuálních výstav a stálé expozice, výklady k historii budovy a galerie nebo různé formy vzdělávacích programů na klíč.

Tato nabídka se vztahuje na skupiny od 10 do 50 osob, což je nezbytně nutné po předchozí domluvě.

Kontaktujte galerijní edukátorku: Lucii Švec Kabrlovou
galerie@galerieroudnice.cz
tel.: +420 775 885 643


Pro rodiče s dětmi

Pro děti od 6 let v doprovodu rodičů máme v prodeji Skicák mladého umělce - „samoobslužnou“ vzdělávací pomůcku, kterou děti vyplňují přímo v expozici. Jedná se o ilustrovaný pracovní sešit s kreativními úkoly, který se bezprostředně týká vystavených uměleckých děl.

Pro děti a rodiče také pravidelně připravujeme sobotní výtvarné dílny. Jednotlivá témata a termíny zveřejňujeme v programu akcí galerie. Programy probíhají přímo ve výstavním sále.

A co vás čeká? Originály uměleckých děl od významných českých malířů, sochařů a vizuálních umělců, zapojení vlastní kreativity a radost z tvoření. Pod vedením zkušené lektorky se prohlídka galerie stane zábavnou i poučnou.