english
HomeSbírkyDílo měsíce

Dílo měsíce

Dílo měsíce

Malovaný objekt 1989

akryl, překližka, 97 x 60 cm
neznačeno
Zakoupeno v roce 1998.

obraz měsíce/ prosinec 2018

Jan Kotík

4. 1. 1916 Turnov - 23. 3. 2002 Berlín

Malíř, grafik, výtvarný teoretik, typograf, překladatel, editor, pedagog. Studia: 1936–1942 UMPRUM v Praze (J. Benda). Od r. 1969 žil v Německu. Vystavoval od r. 1936, samostatně od r. 1947. Člen Skupiny 42, SČUG Hollar, UB, oficiálně neustavené skupiny Konfrontace, skupiny Systhema.

Spolky, skupiny, sdružení:SČUG Hollar, Skupina 42, UB 12



Intelektuálně podnětné rodinné zázemí představovalo pro Jana Kotíka platformu, na níž mohl plně rozvinout své vlastní tvůrčí dispozice. Jeho směřování od mládí definoval hluboký zájem o malířství. Vztah malby a obrazu se pro něj stal celoživotním tématem. Byla mu vlastní schopnost zhodnocovat ve své práci podněty soudobé umělecké tvorby i teorie, stejně jako poznatky řady vědních oborů, o něž se živě zajímal. Právě schopnost vstřebávat, přehodnocovat a dále rozvíjet vklady aktuálního výtvarného dění budila u mnohých zdání nedostatečné autenticity Kotíkova výtvarného projevu. Malíř však zastával názor, že „umění musí být vždy uměním této doby, světa, v němž žijeme“. Tato teze jej na počátku tvůrčí dráhy stmelila s generačně spřízněnými malíři, pozdějšími členy Skupiny 42. Stala se fundamentem jejich společného programu i jednou z neměnných konstant v dynamickém vývoji umělcovy vlastní tvorby, která obsáhla více než šest desetiletí a prošla mnohými zvraty. Umocňovala ji víra v potenciál výtvarného umění pozitivně ovlivňovat společnost. Požadavek soudobosti výtvarného projevu a návratu umění do života jednotlivce podnítil Jana Kotíka k bohaté tvůrčí i teoretické činnosti na poli užitého umění. Ve volné tvorbě jej zavedl od předmětného zobrazení zpět k abstrakci, k expresivnímu malířskému projevu tabulových a písmových obrazů z šedesátých let, ovlivněných recepcí tašismu, lettrismu, soudobou společenskou situací a překotným rozvojem v oblasti vědy i zájmem o strukturalistické teorie. Ve stati Důležitost metody z roku 1963 uvedl, že „Soudobost projevu nespočívá v pouhém přejímání formového tvarosloví, ale toto tvarosloví je výsledkem určitého úsilí, názoru, analýzy a požadavků“. Metoda pro něj znamenala víc než výsledný tvar. Přesvědčení o neoddělitelnosti umění a doby, ve které vzniká, zůstalo v Kotíkově tvorbě přítomné i v době jeho působení v prostředí západoberlínské výtvarné scény. Úvahy ovzájemném vztahu umění a vnějšího světa stály v roce 1974 u vzniku skupiny Systhema(později Systém). Svou naléhavost neztratily ani na konci devadesátých let 20. století, kdy malíř vstupoval do závěrečné etapy tvorby a v nástěnných objektech usiloval o syntézu vlastních poznatků s hodnotami východoasijského učení Tao-te-ťing. (NM)


 
 
youtubeGalerie blog
Tel: 416 837 301
E-mail: galerie@galerieroudnice.cz

Mapa stránek
© 2012  Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Očkova 5,  413 01 Roudnice nad Labem

 Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík