english
HomeSbírkyDílo měsíce

Dílo měsíce

Dílo měsíce

Matčino srdce 1996

akryl, plátno, 78 x 72 cm neznačeno
Dar Josefa Drapella z roku 2007.

obraz měsíce/ květen 2018

Josef Drapell

13. 3. 1940 Humpolec

Malíř. Studia: 1968–1970 Cranbrook Academy of Art, Michigan, USA (G. Ortman). Vystavuje od r. 1968. Od r. 1965 žije v Kanadě. Člen skupiny New New Painters.




Josef Drapell napsal na pozvánku na svou výstavu Nejhlubší vrstvy, která se konala v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě vroce 1999, takovýto vzkaz: „Vracím se do kraje, kde jsem se narodil akde jsem vyrostl. Chci se dostat k nejranějším emocím a pocitům své existence. Chci malovat ztěchto pocitů, chci malovat znejhlubších vrstev své osobnosti…“Umělec se narodil v Humpolci na Vysočině, svou vlast opustil vroce 1965. Většinu života, včetně profesionální dráhy, během níž po třikráte dramaticky změnil výtvarný styl, prožil v Kanadě. V roce 1970 se usadil v Torontu. Výtvarná studia absolvoval v Michiganu ve Spojených státech, setkal se sřadou význačných amerických umělců a teoretiků v čele se slavným Clementem Greenbergem. Jeho díla jsou zastoupena v soukromých iveřejných sbírkách v USA i v Evropě, vystavoval v New Yorku, se skupinou amerických abstrakcionistů New New Painters, založenou v roce 1991, pak i v Německu, Francii, Belgii, Kanadě, USA a v Asii. A nakonec v roce 2002 i v pražské Národní galerii. Do Čech se však vrátil již v roce 1990. Na jihlavskou výstavu připravoval obrazy po tři roky, aby mohl naplnit výše uvedené cíle. Řadu děl, která pro tuto prezentaci vytvořil během tří pobytů v rodném městě, věnoval v roce 2007 roudnické galerii. Některé svými názvy, jako například Sen o Kleopatře Jana Zrzavého, Vančura či Janáček (z roku 1996) a Vladimír Holan a Bohumil Hrabal (z roku 1997), odkazují k obdivovaným osobnostem českého umění, jiné pak – Brána dětství, Břemeno dítěte, Matčino srdce, Matčino pole, Nahost smrti, Blízkost, Brána života a Dušičky – k oněm „nejhlubším vrstvám“, k nimž se chtěl po svém návratu do Čech promalovat. Autorka Drapellovy jihlavské aroudnické výstavy Dagmar Jelínková odvozuje tvarosloví jeho abstraktních obrazů od „podvědomých krajinných kódů“, souvisejících na jedné straně se „zvlněnou, brázdami rytmovanou Vysočinou“, na straně druhé „s prožitky neustále se měnící hladiny vodní plochy se slunečními odrazy a větrnými vlnami“na Hurónském jezeře v Kanadě. Všem dílům je společná zvláštní povrchová struktura, kterou sám autor nazývá „manšestrovou“. Pravidelné drážkování, kterého dociluje speciálními stěrkami, vyvolává zářivou hru světel, jež v kombinaci s duhovou barevností patří k typickým znakům Drapellovy tvorby. Matčino srdce a další opticky působivé obrazy z roudnické sbírky dokumentují důležitou kapitolu v životě úspěšného malíře, pevně zakotveného v kontextu monumentálně cítěné americké malby, který se vrátil ke svým kořenům a vložil svědectví osetkání srodnou krajinou do intimních sdělení komorních formátů. (AP)


Styly, směry, tendence:Abstraktní umění

 

 
 
youtubeGalerie blog
Tel: 416 837 301
E-mail: galerie@galerieroudnice.cz

Mapa stránek
© 2012  Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Očkova 5,  413 01 Roudnice nad Labem

 Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík