english
HomeSbírkyDílo měsíce

Dílo měsíce

Dílo měsíce

Lokální problém 2001

16 objektů ze stříbřeného foukaného skla, variabilní rozměr neznačeno. Nová akvizice sbírek GMU v Roudnici nad Labem.

obraz měsíce/ březen 2018

Pavel Kopřiva

6. 9. 1968 Duchcov

 

Multimediální umělec

Studium:

1982–1986 SUPŠ bižuterní Jablonec nad Nisou

1987–1989 Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta Ústí nad Labem

1989–1995 Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praha (prof. Jiří Harcuba.prof. Adéla Matasová)

2000–2004 Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praha, PhD.

Vystavuje samostatně od r. 1991.

 

 



Pavel Kopřiva rád vypráví historku, podle níž Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem sehrála úlohu „bodu zlomu“ v jeho životě. V roce 1988, v době, kdy mu bylo dvacet let, navštívil „kultovní“ výstavu Mikuláše Medka a pod jejím vlivem se rozhodl, že se stane umělcem. V říjnu 1989 zamířil do Prahy na studia a hned po 17. listopadu vplul do revolučních událostí. Patřil do první generace umělců, která studovala ve svobodných podmínkách po pádu režimu a která se začala bez bariér pohybovat v globálním výstavním provozu. Již jako student absolvoval několik stáží v zahraničí a poté vystavoval v celé řadě evropských zemí i v Americe. Tam všude zúročoval to podstatné, co si přivezl z českého „Severu“, tedy ze specifického území, jež se nachází mezi Čes kým středohořím, Krušnými a Jizerskými horami. Z oblasti tradičního sklářského průmyslu, ale také z oblasti uhelných dolů, chemiček s otřesnými pracovními podmínkami, tepelných elektráren, zamořeného ovzduší a svérázného způsobu života, jenž dosti věrně popsal Vladimír Páral ve svých románech.

Vedle Pavla Kopřivy se v Praze prosadila i další výrazná osobnost s podobnou studijní genealogií, Jiří Černický. Oba umělci na sebe upozornili „jiným“ pohledem na svět a „jiným“ výtvarným jazykem. Severočeskou sklářskou a bižuterní tradici se jim podařilo osvobodit z klatby užitého umění a transformovat ji za pomoci ironie a smyslu pro absurditu do nečekaných podob. Pavel Kopřiva se přitom soustředil na čistotu tvaru, vycházející z invenčně použité technologie. Jeho díla mají dokonalé povrchy, vyvolávající představu kosmických architektur a objektů nebo romantických světů sciencefiction. To se však netýká jen bezchybné formy.

V Kopřivově umění jako by předměty žily vlastním, umělým životem, podobně jako se v science fiction roboti vymaní z vlády člověka. Proč tady jsou? Vypadají jako nějaké velmi užitečné a jistě i drahé předměty, které postrádají smysl. To platí i o technicky unikátních kapkovitých tvarech ze stříbřeného foukaného skla, jež se pod ironicky znepokojivým názvem Lokální problém (2001) jakoby samy rozmísťují po stěnách. Coby symbol futuristické modernity – v kontrastu s historickým pojetím modernosti, jak je vnímal v díle Antonína Slavíčka zakladatel Galerie moderního umění August Švagrovský - zdobí prostor foyer roudnické galerie již od roku 2010. (AP)


 
 
youtubeGalerie blog
Tel: 416 837 301
E-mail: galerie@galerieroudnice.cz

Mapa stránek
© 2012  Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Očkova 5,  413 01 Roudnice nad Labem

 Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík