english
HomeSbírkyDílo měsíce

Dílo měsíce

Dílo měsíce

Takový park za protektorátu (1946)

olej, tempera, lepenka, 32 x 43,5 cm
značeno vpravo dole: LAŠ
Zakoupeno v roce 1983.

obraz měsíce/ duben 2017

Pavel Laška

10. 1. 1907 Věž u Havlíčkova Brodu - 10. 12. 1983 Praha

Malíř.

Studia: 1925-1931 AVU v Praze (M. Švabinský)

Vystavoval od r. 1934.

Člen skupiny Máj.

 

Spolky, skupiny, sdružení:Máj



V pomyslné soutěži výtvarných tendencí třicátých let zvítězila avantgarda nad tradicionalismem. Ve stínu hvězdných osobností surrealismu se nenápadně tříbil výtvarný jazyk čerstvého absolventa Akademie Pavla Lašky, jehož život byl po dlouhou dobu spjat s jižními Čechami. O tom, do jakých forem nakonec vykvetla jeho imaginace, svědčí cyklus nevelkých vodových pastelů Motýlokvěté z roku 1940, z nichž dva vlastní Národní galerie v Praze. V prostoru vyplněném barevnou mlhovinou poletují abstrahované tvary kříženců fauny a flóry v pastelových barvách. Pro takovou volnost malířského projevu a nezávislost na dobových tendencích nemáme v českém prostředí mnoho příkladů. Jako by se autorova pozice v něčem podobala solitérnímu postavení Zdeňka Rykra, jehož po létech zapomnění pomohl na počátku osmdesátých let znovu uvést na scénu historik umění Jiří Urban, stejně jako později Pavla Lašku. Odvaha a nonkonformita výrazu i bohatá tvarová a koloristická představivost zůstala podstatou Laškovy tvorby po celý umělecký život.

V roce 1941 atmosféra jeho obrazů pod vahou tragické doby ztěžkla. Zářivý kolorit potemněl. Vynikající ukázkou Laškova „válečného“ stylu, v jehož duchu tvořil po celá čtyřicátá léta, je obraz z roudnických sbírek Takový park za protektorátu. O rok mladší a o něco větší dvojník s názvem Krajina za protektorátu patří do sbírek Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou. (K utkvělému motivu se pak vztahuje ještě abstrahovanější verze Z táborského parku z roku 1946 ze soukromé sbírky.) Oba obrazy, vytvořené záměrně v duchu jednoduché, primitivistické kresby, se patrně inspirovaly důvěrně známým nočním pohledem z okna. Zmnožení svědčí o síle zážitků, s nimiž se autor pomocí malířské terapie ještě po válce vyrovnával. Nad horizontem – zřetelněji na starší variantě – protínají tmu nebezpečné záblesky. Koloritu dominuje všeobjímající šeď, již šrafují černé siluety holých stromů a keřů. Zvrácenost válečné situace zdůrazňuje motiv černého slunce v levém horním rohu. Středem netradiční kompozice vede široká cesta, která se směrem k horizontu zužuje. Osudový význam obrazu podtrhuje výstražné znamení ve tvaru červeného trojúhelníku.

Styly, směry, tendence:Imaginativní umění

 

 
 
youtubeGalerie blog
Tel: 416 837 301
E-mail: galerie@galerieroudnice.cz

Mapa stránek
© 2012  Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem
- Očkova 5,  413 01 Roudnice nad Labem

 Webdesign saKra, realizace Michal Ševčík